Διατροφή & Διακοπές: και όμως ταιριάζουν!

Άρθρο της Αθηνάς Μωραΐτη Χατζηθάνου, Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

Οι περισσότεροι στη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών παίρνουν αρκετό βάρος... όµως µε έξυπνους χειρισµούς αυτό µπορεί να αποφευχθεί και οι κοποι που έχουν προηγηθεί για απώλειαβάρους να µην πάνε χαµένοι!

Αρχικά, πρέπει να θέτουµε ρεαλιστικούς στόχους για τις διακοπές. Είναι δύσκολο κάποιος να κάνειδίαιτα για να αδυνατήσει στις διακοπές, µπορεί όµως να διατηρήσει το βάρος του.Έτσι, στη διάρκεια του ταξιδιού (πλοίο, αυτοκίνητο) µπορούµε να έχουµε προετοιµάσει υγιεινάσνακ όπως τοστ µε τυρί και γαλοπούλα χαµηλά σε λιπαρά, φρούτα, ωµούς και ανάλατους ξηρούςκαρπούς, µπάρες δηµητριακών ολικής αλέσεως, ρυζογκοφρέτες, κτλ.

Με αυτό τον τρόπο ότανφτάσουµε στον προορισµό µας, ειδικά αν το ταξίδι είναι µεγάλο, και έρθει η ώρα του φαγητούµπορούµε να ελέγξουµε τον εαυτό µας. Πολύ σηµαντικό είναι να µην ξεχνάµε την ενυδάτωση,καθώς πολλές φορές αποφεύγουµε να πιούµε κάτι και προσπαθούµε να καλύψουµε τη δίψατσιµπολογώντας. Το νερό, ο φυσικός χυµός, το πράσινο τσάι χωρίς ζάχαρη είναι ιδανικοί τρόποι γιαενυδάτωση.

Μια από τις µεγαλύτερες παγίδες των διακοπών είναι ο πρωινός µπουφές του ξενοδοχείου. Τοπρωινό είναι το σηµαντικότερο γεύµα της ηµέρας, αλλά πρέπει να τηρείται το µέτρο. Μπορούµε ναδοκιµάσουµε και τα πιο λιπαρά αλµυρά ή γλυκά που είναι σερβιρισµένα καταναλώνοντας έναδιαφορετικό κάθε ηµέρα και όχι όλα µαζί σε ένα πρωινό. Ακόµη, δεν είναι κακό να ετοιµάσουµεένα σάντουιτς και να το πάρουµε µαζί µας, ώστε να µη στερηθούµε κάποια επιπλέον γεύση αλλάκαι να κατανείµουµε καλύτερα το φαγητό που θα τρώγαµε.

Από την άλλη, αν κάποιος κάνει διακοπές στο εξοχικό του δεν πρέπει να παραλείπει το πρωινό καινα πίνει απλά ένα καφέ. Το πρωινό γεύµα “ξυπνάει” το µεταβολισµό µας και µας χαρίζει τηνενέργεια που χρειαζόµαστε για να ξεκινήσουµε την ηµέρα µας! Γι' αυτό είναι σηµαντικό νακάνουµε ποιοτικές επιλογές και να περιορίσουµε την κατανάλωση έτοιµων σφολιατοειδών.Στην παραλία, ειδικά αν καθόµαστε πολλές ώρες, καλό είναι να να έχουµε ελαφρά και υγιεινά σνακόπως φρούτα, χυµούς, µπισκότα και µπάρες δηµητριακών ολικής αλέσεως. Αποφεύγουµε τρόφιµαπου µπορεί να αλλοιωθούν, όπως τυριά και αλλαντικά, αλλά και πολύ λιπαρά τρόφιµα ήαλκοολούχα ποτά (πχ µπίρα) που µπορεί να δηµιουργήσουν πρόβληµα στο κολύµπι. Άλλωστε, τοκολύµπι είναι από τους καλύτερους τρόπους άσκησης και καλό είναι να εκµεταλλευόµαστε τις ώρεςπου περνάµε στη θάλασσα. ∆ιαφορετικά, µπορούµε να ασκηθούµε παίζοντας ρακέτες ή βόλεϊ.Το απόγευµα, στην ταβέρνα, καλό είναι να είµαστε προσεκτικοί µε τα ορεκτικά. Οι θερµίδες που θαµας δώσουν σε συνδυασµό µε το ψωµί µπορεί να είναι ίδιες ή και περισσότερες από το κυρίωςπιάτο! Έτσι, µπορούµε να παραγγείλουµε λιγότερα ορεκτικά και να επιλέξουµε ψητά (κοτόπουλο,ψαρονέφρι, µπριζόλα, σουβλάκια, κτλ) ως κύριο γεύµα. Επιπλέον, δεν πρέπει να παραλείπουµε τησαλάτα, όµως είναι σηµαντικό να αποφεύγουµε να βουτάµε το ψωµί στο λάδι ή να χρησιµοποιούµεµεγάλες ποσότητες dressing. Σε ό,τι αφορά το αλκοόλ, ας το επιλέξουµε αν δεν έχουµε σκοπό ναβγούµε το βράδυ, διαφορετικά µπορούµε να καταναλώσουµε αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη ή νερό.Στον µπουφέ του ξενοδοχείου µπορούµε να ξεκινήσουµε µε σαλάτα ώστε να ελέγχουµε καλύτερατην όρεξη µας. Ακόµη, µπορούµε να περιορίσουµε την ποσότητα σάλτσας, τηγανητών και αλκοόλ.Και εδώ, όπως και στον πρωινό µπουφέ, ας επικεντρωθούµε σε συγκεκριµένο φαγητό κάθε ηµέραπαρά να τα δοκιµάσουµε όλα µαζί. Τέλος, καλό είναι να µην ξαναγεµίσουµε το πιάτο µας. Γιαεπιδόρπιο, µπορούµε να επιλέξουµε φρέσκα φρούτα ή φρουτοσαλάτες και σε µικρότερο βαθµόπαγωτά και γλυκά.

Το βράδυ, στο µπαρ, ας περιορίσουµε το αλκοόλ σε ένα-δυο ποτά, καθώς περιέχει πολλές θερµίδες(ειδικά τα κοκτέιλ και τα πολύ γλυκά ποτά). Όµως µπορούµε να αραιώσουµε το ποτό µας µε σόδα ήαναψυκτικό χωρίς ζάχαρη ώστε να διαρκέσει περισσότερη ώρα και να περιορίσουµε τις θερµίδες.Μεγάλη προσοχή πρέπει να δώσουµε στα συνοδευτικά (πατατάκια, ξηρούς καρπούς, κτλ) και ναπροτιµήσουµε κοµµάτια λαχανικών ή φρούτων. Τέλος, ας µην ξεχνάµε να πίνουµε αρκετό νερόπαράλληλα µε το ποτό µας γιατί το αλκοόλ αφυδατώνει.

Για να µην παχύνουµε στις διακοπές το µυστικό είναι απλό! Πολλά και µικρά γεύµατα,κατανάλωση ποικιλίας τροφών, από όλες τις οµάδες τροφίµων, σαλάτα µαζί µε τα γεύµατα, µέτροστα γλυκά και το αλκοόλ και φυσικά όσο το δυνατό περισσότερη κίνηση. Να θυµάστε ότι τοκαλοκαίρι είναι η καλύτερη εποχή για να ασχοληθούµε µε τον εαυτό µας: Η διάθεση µας είναικαλύτερη και ο ελεύθερος χρόνος περισσότερος!